O konieczności prowadzenia odpowiedniej dokumentacji księgowej trzeba pomyśleć przed zakładaniem fundacji lub stowarzyszenia.
Dlaczego? Bo można wybrać uproszczoną księgowość, ale trzeba to zrobić
w odpowiednim terminie, którego przekroczenie wykluczy możliwość korzystania z udogodnienia.
Oczywiście nie każda organizacja może prowadzić uproszczoną księgowość
i nie dla każdej będzie to dobre rozwiązanie.
Jeśli planujesz od początku starać się o dotacje i dofinansowania, to prawdopodobnie umowy
o takie środki będą wymagały prowadzenia pełnej księgowości, a zmiana formy księgowości
w trakcie roku będzie trudniejsza.
Często spotykam się z sytuacjami, kiedy zarząd nowej organizacji orientuje się,
że ktoś musi prowadzić księgowość, nie ma chętnych z odpowiednią wiedzą,
którzy mogą zrobić to wolontaryjnie, a profesjonalne usługi przekraczają budżet.
To ogromny problem. Większość klientów, którzy składają do nas zapytanie o ofertę,
odrzuca ją z powodu wysokich kosztów. Mało osób zdaje sobie sprawę, że prowadzenie księgowości organizacji NGO jest bardziej skomplikowane niż zwykłych spółek
i wymaga specjalistycznej wiedzy. Przykro jest mi patrzeć na ten problem,
ale to przepisy narzucają takie wymagania co do księgowości.
Polecam zatem przed rejestracją organizacji przygotować budżet i uwzględnić w nim konieczny koszt usług księgowych. Warto też przemyśleć pierwszy okres działania podmiotu,
tj. czy przypadkiem nie zakładamy organizacji za wcześnie, bo na początku nie będziemy podejmować wielu działań, a koszty stałe i tak będą. Organizacja musi się utrzymać finansowo. To jeden z najważniejszych aspektów, zwłaszcza dla zarządu, bo może on odpowiadać finansowo za długi organizacji. Wiele projektów dotacyjnych zakłada możliwość finansowania również kosztów obsługi księgowej, o czym warto pamiętać szukając środków na koszty stałe.
Dodaj komentarz