Często spotykam się z pytaniami, czy organizacja może wystawić fakturę, jeśli nie ma działalności gospodarczej,
bo sponsor życzyłby sobie otrzymać fakturę.
Tak, nawet trzeba ją wystawić, ale będzie to z reguły kwalifikowane jako działalność gospodarcza.
Jeśli dajesz coś w zamian za uzyskanie pieniędzy, to jest to po prostu sprzedaż i do jej wykonania konieczne
jest określenie w statucie jednego z dwóch rodzajów działalności: gospodarczej lub odpłatnej.
Ponadto to, co chcesz sprzedać, musi być zgodne ze statutem lub innym aktem wewnętrznym określającym
zakres prowadzonej przez organizację działalności.
Działalność statutową odpłatną można prowadzić tylko w zakresie działalności pożytku publicznego.
Reklama nie jest działalnością pożytku publicznego, dlatego do realizacji umowy ze sponsorem potrzebna byłaby działalność gospodarcza w dziedzinie reklamy (zazwyczaj, chyba że umowa jest na inne świadczenie).
Należy ustalić odpowiednie kody PKD i zgłosić prowadzenie takiej działalności gospodarczej w KRS.
Otrzymane środki od sponsora nie są wtedy darowizną, gdyż ta występuje wyłącznie wtedy,
gdy ktoś daje pieniądze (może określić cel ich przeznaczenia), ale nie dostaje w zamian nic,
a tu mówimy o świadczeniu w zamian usługi reklamowej lub innej.
Usługę reklamową należałoby rozumieć dość szeroko: materiały promocyjne z nazwą sponsora,
informacja o tym, kto jest sponsorem, kto ufundował nagrody itp.
Dodaj komentarz