W poprzednim artykule pisałam o tym, że organizacje mają wiele obowiązków wynikających z przepisów prawnych.
Część z tych obowiązków dotyczy składania różnego rodzaju dokumentów, tworzenia ich i przestrzegania ich zapisów, począwszy już od zakładania organizacji, kiedy potrzebny jest statut a później formularze pozwalające na rejestrację organizacji.
Chyba nie sposób wymienić absolutnie wszystkich obowiązkowych formalności dla organizacji, postaram się jednak wymienić choć niektóre z nich:
- statut,
- zgłaszanie zmian danych do KRS, US, ZUS i innych urzędów,
- rejestracja płatnika ZUS przy zatrudnieniu,
- rozliczenia różnych podatków (PIT, CIT, VAT, akcyza, cło, podatek od nieruchomości, opłata targowa, podatek od środków transportowych, opłata środowiskowa, podatek cukrowy, opłaty produktowe i od opakowań),
- rozliczenia składek ZUS,
- prowadzenie bieżącej księgowości,
- prowadzenie kasy fiskalnej i kasy gotówkowej na bieżąco,
- prowadzenie ewidencji sprzedaży,
- sprawozdania (finansowe, z działalności, do GUS, rozliczenia dotacji, rozliczenia zbiórek publicznych),
- procedury wynikające z przepisów o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
- procedury dotyczące ochrony danych osobowych,
- udzielanie informacji publicznej,
- zachowanie zasad BHP przy pracy i organizacji wydarzeń,
- ubezpieczenie wolontariuszy i określenie zasad współpracy z nimi,
- zasady organizacji imprez masowych,
- regulaminy sprzedaży przez Internet,
- uzyskiwanie koncesji lub akredytacji na niektóre rodzaje działalności.
Nie wymieniam ich po to, by Cię przerazić, ale żeby nakreślić różne obszary, które mogą dotyczyć Twojej organizacji.
Dobrą zasadą jest poznać dobrze temat i obowiązki z nim związane zanim rozpocznie się coś nowego, np. sprzedaż jakichś produktów.
Dodaj komentarz